onsdag 16 februari 2011

Undrar vad det här säger om Jan Guillous världsbild?

Har köpt "Satans raseri" av Bengt Ankarloo, en faktabok om häxjakterna i Sverige. Japp, det är lite inspirationsmaterial/research till Cirkeln-trilogin. När jag började researcha ämnet på nätet hittade jag hela tiden referenser till den här boken, så det ska bli spännande att läsa den.

Jan Guillou citeras på baksidan, och förutom att jag tror mig se ett grammatiskt fel (ska det inte vara pluralis på ordet "auktoritet"?) så är det ganska lustigt att säga att någon är "inte bara en av världens utan också Sveriges ledande auktoritet". Som om Sverige var större än världen. Undrar just om det är ett slarvfel eller om det säger en del om Jans världsbild?

5 kommentarer:

  1. Hahahahaha! Alltid denna Guillou. Och för varje gång jag ser honom så tycker jag att han blir mer lik en liten tant från Östermalm. Jag brukar tänka på det när jag har tråkigt. (Det och Ulf Elwings frisyr).

    Jag gör också research i det här ämnet. Rekommenderar du alltså "Satans raseri"?

    SvaraRadera
  2. Haha, som om Sverige är världens nav!
    Härlig kille den där Janne..

    SvaraRadera
  3. Torgnysdotter, har bara börjat än. Den är extremt torrt skriven och jag känner mig inte helt smart när jag läser, men den är matnyttig.

    SvaraRadera
  4. Den gode Ankarloo, läste en del av honom när jag skrev min d-uppsats. Kan ävan rekomendera Alf Åbergs Häxorna.De stora trolldomsprocesserna i Sverige 1668-1676, den fungerar bra som en sammanfattning och jag tyckte att denvar lite mer lättläst.

    Torgnysdotter.
    Kolla upp Gaudelius, han skrev två böcker i början av 1900-talet där han försöker att ge en psukologisk förklaring till trolldomsprocesserna. Sedan finns Per-Anders Östlings Blåkulla, magi och trolldomsprocesser : en folkloristisk studie av folkliga trosföreställningar och av trolldomsprocesserna inom Svea hovrätts jurisdiktion 1597-1720. Kort titel, eller hur :-)

    Hoppas någon av titlarna kan vara till hjälp.

    SvaraRadera