lördag 19 februari 2011

Feltänkt filmaffisch

Jag, J och Anna A gick till Zita igår och såg "Jag dödade min mamma", franskkanadensisk film av Xavier Dolan, samma wunderkid som skrev, regisserade och spelade huvudrollen i "Hjärtslag".
Gillade den, även om den har ännu mer av de små problem jag hade med "Hjärtslag" - det är lite filmskola, lite väl enkelt och övertydligt, och ändå blev jag charmad.

Det är alltså ett slice-of-life teen-angst-drama om en komplicerad mor-och-son-relation. Men jag fattar inte filmaffischen. Jag menar, en pistolfinger-helbild. Ett foto på hans mamma i likkista (från en sekundkort drömsekvens) och ett foto på huvudpersonen som liten (från ett oändligt montage fejk-super-8-klipp, jag sa ju att det var lite filmskoleaktigt).
Alltså tror man ju att det är nåt slags horribel Svinalängorna-släng-dig-i-väggen-det-här-skulle-platsa-på-Veckans-brott-sidorna-i-Hänt-Extra-historia.
Dumt att locka fel publik, som kommer bli besviken, och skrämma bort rätt publik, som missar nåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar