tisdag 1 februari 2011

Om varför tjejer egentligen rider

Jag och Sara är så gott som klara med själva grundbygget för det som händer i bok 2 och 3 i vår trilogi. Nu kommer vi snart att börja skriva, men vissa saker kräver lite research. Som till exempel ridning - en av våra karaktärer är nämligen en hästtjej. Sara hittade det här blogginlägget, väldigt intressant och läsvärt - rekommenderas. Har just skickat iväg en förfrågan till blogginnehavaren och frågat om hon vill träffa oss och berätta mer.

6 kommentarer:

  1. JA! BRA!

    (http://pariktigt2009.blogspot.com/2011/01/innanfor-stallets-vaggar.html)

    SvaraRadera
  2. Schmarro! Hade såklart kunnat kolla med dig också, varför tänkte jag inte på det?!

    SvaraRadera
  3. tror att det ligger mycket i just maktaspekten. jag red när jag var liten och min dotter rider nu. det är intressant med en vuxenbild och en barnbild av ett stall!
    men jag tror att för de flesta småtjejer finns ingången till hästvärlden i ett djur att pyssla om, sedan kommer det andra till.
    en intressant sak: en kompis till mig som jobbar med utsatta kvinnor berättade att de ofta har ridterapi för dem. har man utsatts för sexuellt våld har man en svag kroppsuppfattning. ridning lär dem att lära sig sina egna kroppar. och DET tror jag är en förklaring till att många tjejer fastnar för, och behöver, ridning. de har en svagare kroppsuppfattning än killar (nu menar jag inte utseendet) och att lära sig att bemästra ett djur och få det att röra sig som man själv vill: det är nyttigt!

    SvaraRadera
  4. och att dte inte finns killar i hästvärlden: på min dotters ridskola finns en hel drös faktiskt! och de har en väldigt trevlig ton mot alla nybörjare, något jag inte minns från min egen barndom. helt enkelt en trevlig och jämställd stämning!
    (sen kan jag inte tycka att ridbyxor är så himla klädsamt på män;-))

    SvaraRadera
  5. elisabeth; har också hört om det där med ridterapi. Sjukt intressant!

    SvaraRadera
  6. Skickade länk till artikeln till mina kompisar som ridit. De blev entusiastiska och menade att den är mitt i prick.
    Så ni är inne på rätt spår :)

    SvaraRadera