onsdag 26 januari 2011

Gjorde misstaget att se Winter's bone

Gjorde ett misstag idag och såg Winter's Bone. Inte för att den är dålig, tvärtom. Men den är långsam och finfinstämd och hemsk på ett lågmält sätt och älskade allt men blev liksom inte berörd, jag var helt enkelt inte kapabel att ta till mig den för jag hade helt enkelt inte en sån dag. Eller kanske en sån vecka - igår läste jag ut One Day och kände ingenting. Blev bara irriterad på det konstruerade slutet. Och jag vet inte om det är för att boken faktiskt inte levde upp till mina förväntningar eller att jag bara inte är mottaglig, för att jag har för mycket i mitt eget liv just nu, bra och dåligt, som konsumerar alla känslor.
Så summan av kardemumman är att jag känner att jag sumpade en bra filmupplevelse. Borde sett nåt där man bara blev matad med explosioner, slickt foto och övertydliga repliker.

4 kommentarer:

  1. synd på så rara ärter! kan tipsa om en serie som en snubbe på din skrivkompis saras blogg tipsade om: Odyssey 5. mycket märklig serie, bra hittills! du skulle nog gilla den. lite BsG, lite mysterium.

    SvaraRadera
  2. Men! Vi verkar följa varann biomässigt just nu. Såg Svinalängorna samma dag som du och i förrgår såg jag Winter´s bone också.
    Dessutom verkar vi reagera likadant också, Svinalängorna ger mig fortfarande duster av ångest när jag tänker på den, och såna vemodiga mor-dotter-tankar. Men Winter's bone, det var så långt ifrån mitt liv att jag inte kunde relatera till det.

    SvaraRadera
  3. Eller så är det bara så du tycker om filmen, för det var exakt så jag kände efter att ha sett den också: bra, men jag blev inte berörd. Och jag såg den på filmfestivalen i höstas, innan den trissats upp en massa i media, så det var inte förutbestämda, höga förväntningar som grusade upplevelsen för mig.

    SvaraRadera
  4. Det är det här som gör att jag inte skulle kunna bli recensent, vet aldrig var jag börjar och filmen slutar.

    SvaraRadera